برترين سايت خريد و فروش آپارتمان در شمال تهران

 
 
مهمترين كارخانه هاي فولاد كشور
| نظرات (0)

بزرگترين و مهمترين‌ها توليدكنندگان فولاد كشور در يك نگاه

با بزرگان فولادي كشور آشنا شويد

كلاه از سر برمي‌داريم به افتخار

ذوب آهن اصفهان، فولاد مباركه و فولاد خوزستان

 

مقتدران فولادي

درست است كه تحريم‌ها ديگر اجازه نمي‌دهد همچنان با فخر درباره جايگاه ايران در فولاد جهان صحبت كنيم اما يك زماني ما در ميان ۶۶ كشور توليدكننده فولاد روي اين زمين، با افتخار و سري بلند، در رتبه يازدهم بوديم. آماري كه نشان از قدرت بالاي ما در صنعت فولاد دارد. در كنار پتروشيمي و نفت، فولاد هم يكي از صنايع مادر ايران است. براي همين است كه اسم ايران در محافل فولادي دنيا در كنار بزرگان ديگر برده مي‌شود. شايد فولاد كشور ديگر نتواند پايش را از مرزها آنطرف‌تر بگذارد اما مهم اين است كه در اين صنعت بسيار پيشرفت كرده‌ايم و تنه به فولادسازي‌هاي بزرگ دنيا مي‌زنيم.

به محض اينكه صحبت از صنعت فولادسازي مي‌شود، نمي‌شود از ليست ۱۱۱ شركت فولادي چشم پوشي كرد. ليستي كه از قَدَر قدرت‌ها و فعالان فولادسازي كشور، طويل شده است و اسامي ذوب آهن اصفهان، فولاد مباركه و فولاد خوزستان در ابتدايش، چشم را مي‌نوازد. آنچه خواهيد خواند درباره همين سه بزرگوار است! بزرگترين‌ها و بهترين‌ها... كارخانه‌هايي كه بار ۷۰ درصد از حجم توليد فولاد داخل را به دوش مي‌كشند.

 

نيم قرن فولاد!

اينهمه هياهو در فولاد كشور در واقع در ۱۳۰۶ شمسي (۱۹۲۷ ميلادي) جرقه اش زده شد. وقتي شركتي به نام «گروه ملي صنايع فولاد ايران» تصميم گرفت نيازهاي فولادي ايران را در همين خاك وطن تامين كند. بگذريم از اينكه تمام آن خواب‌هاي شيرين را هيولاي جنگ جهاني، آشفت، اما در نهايت نزديك ۳۵ سال بعدش، در سال ۱۳۴۲، كلنگ احداث اين كارخانه، خاك اهواز را به لرزه انداخت. اين كارخانه، اولين كارخانه نورد فولاد (شكل‌دهي به فولاد) براي توليد انواع ميلگرد و نبشي در ايران بود. در واقع چراغ اول استقلال فولادي در كشور توسط شركتي خصوصي روشن شد. شركت ذوب آهن اصفهاني كه به عنوان اولين كارخانه توليد فولاد در كشور معرفي مي‌شود، در حقيقت چهار پنج سال بعد از شركت ملي صنايع فولاد ايران توسط حكومت وقت ساخته و كوره‌هايش گرم شد. حالا اما «ذوب آهن اصفهان» است كه حرف اول را در توليد فولاد ساختماني مي‌زند و بعد از آن، كارخانه فولاد مباركه و فولاد خوزستان قرار دارند.

بياييد از تاريخ كمك بگيريم؛ همانجا كه درباره احداث هركدام از اين كارخانه صحبت شده است. اينكه قرارداد ساخت ذوب آهن، سال ۱۳۴۴ شمسي بين ايران و شوروي بسته شد. به صورت كاملا دولتي. فولاد مباركه كه در بخش خصوصي پايه‌اش گذاشته شد، سال ۷۱ كوره‌هايش را روشن كرد و حالا توليد سالانه‌اش به بيش از ۱۰ ميليون تن در سال رسيده است. فولاد مباركه را غول توليد ورق‌هاي فولادي در كشور مي‌دانند.

كوره‌هاي قوس الكتريكي شركت فولاد خوزستان هم ۱۲ فروردين ۱۳۶۸ گرم شدند و با توليد سالانه نزديك به ۴ ميليون تن در سال، تبديل شده است به بزرگترين قطب توليد شمش فولاد و دومين قطب توليد فولاد خام در كشور. فولاد خوزستان توسط دولت ساخته شد و سال ۸۷ با اجرايي شدن اصل ۴۴ قانون اساسي (واگذاري بخشي از صنايع استراتژيك و مادر به بخش خصوصي) به بخش خصوصي واگذار شد.

مادر صنعت فولاد كشور را بشناسيد

ذوب‌آهن اصفهان اولين و بزرگترين كارخانه توليدكننده فولاد ساختماني و ريلي در ايران و بزرگترين توليدكننده محصولات طويل در خاورميانه است كه انواع مقاطع فولادي ساختماني و صنعتي را توليد مي‌كند. درست است كه قرارداد ساخت اين كارخانه سال ۴۴ بسته شد اما ساخت و تكميلش تا سال ۵۰ طول كشيد. ذوب آهن اصفهان نقش مهمي در شكل‌گيري ديگر صنايع فولادي ايران دارد براي همين است كه لقب مادر صنعت فولاد را به آن داده‌اند.

 


عمده توليدات اين شركت به فرآورده‌هاي فولاد ساختماني و صنعتي تعلق دارد؛ تيرآهن، ميلگرد(آجدار و ساده)، نبشي و ناوداني، ريل و شمش فولادي از محصولات اين كارخانه است. البته ذوب آهن محصولات فرعي هم دارد، مثل؛ چدن جامد، قطران، گسيلن، تولوئن، بنزن، سولفات‌آمونيوم، كك، سرباره فولادسازي و كوره بلند، غبار مرطوب فولادسازي (لجن صنعتي)، آهك، اكسيژن گاز و مايع و ازت مايع. در حال حاضر ذوب‌آهن اصفهان تنها شركتي است كه از فرآيند كوره بلند براي توليد فولاد استفاده مي‌كند. قيمت محصولات فولاد ساختماني مثل ميلگرد اين شركت نسبت به كارخانه‌هاي ديگر كمتر است و از طرفي تيرآهن هاي اين كارخانه به دليل وسعت سايز، طرفداران بيشتري دارد.

  


بزرگترين توليد كننده فولاد را بشناسيد

اصلش اين است كه مباركه اصفهان از  ۲۳ دي ۱۳۷۱ چراغش روشن شد و حالا تبديل به بزرگترين مجتمع توليد فولاد شده است. اما عمليات ساختماني اش از ۱۱ سال قبل از ۷۱ شروع شده بود، يعني ۱۳۶۰. ۸ سال بعد (۱۳۶۸) با اينكه جنگ شروع شده بود، عمليات ساختماني همچنان  ادامه داشت و در نهايت در دي ماه ۷۱ خط توليد توسط رئيس جمهور وقت (مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني) افتتاح شد. با توليد ۲.۴ ميليون تن در سال، يكي از قوي‌ترين‌هاست.

  


فولاد مباركه اصفهان در بخش خصوصي ساخته شد و حالا عنوان بزرگترين توليدكننده انواع ورق فولادي را در كنار نامش يد مي‌كشد. بد نيست بدانيد كه فولاد مباركه تامين كننده ۵۰ درصد مصرف فولاد كشور است كه شامل صنايع مختلفي مي‌شود؛ صنايع خودروسازي و قطعه‌سازي، صنايع فلزي سبك، صنايع فلزي سنگين و لوله‌هاي انتقال مايعات، صنايع بسته‌بندي، صنايع لوازم خانگي و الكتريكي و صنايع لوله و پروفيل.



گروه فولاد مباركه از ابتدا تا انتهاي حلقه هاي زنجيره توليد را در خود دارد. يعني از سنگ آهن تا محصول نهايي. از آنجايي كه اين كارخانه غول ورق فولادي كشور است به تبع ورق‌هايش بيشتر طرفدار دارد اما نكته اين است كه قيمت محصولات اين كارخانه نسبت به ساير كارخانه، بيشتر است!

https://www.asroon.ir/news/detail/مهمترين-كارخانه-هاي-فولاد-كشور/1031/view/
https://www.asroon.ir/suppliers/detail/صبا-زاگرس/15/view/
https://www.asroon.ir/news/detail/راهنماي-خريد-نبشي/1043/view/
https://www.asroon.ir/suppliers/detail/جهان-فولاد-سيرجان/53/view/



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : نيكا بنكدار
تاریخ : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
زمان : ۰۸:۲۹:۰۲
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی