اگر چه ۸۶ درصد مردم مايلند خانه داشته باشند، اما اين تصميم براي همه و هميشه درست نيست. برخي هم با خريد املاك به دردسرهاي بزرگي دچار مي شوند. ببينيد آيا خريد املاك براي شما مناسب هست يا خير؟

نكاتي وجود دارد كه قبل از اقدام به خريد املاك بايد در مورد آن ها فكر كنيد. شايد همه اين نكات هم به كارتان نيايد. ببينيد آيا با شرايط خودتان، مي توانيد خانه اي براي خود بخريد؟

۲- اگر ميخواهيد ملك قبلي خود را بفروشيد، تصميم بگيريد.

اگر از قبل خانه داريد، تصميم بگيريد كه ابتدا مي خواهيد ملك خود را بفروشيد و بعد از آن ملك جديد بخريد يا خير. اگر بازار رو به گران تر شدن باشد اين تصميم مي تواند خطرناك باشد. اگر بتوانيد خانه مناسب و رويايي خود را زودتر پيدا كنيد و اسير بازار خانه نشويد اين مساله مشكلي در خريد املاك ايجاد نمي كند.

از خود بپرسيد آيا قبل از اين كه ملك مناسبي پيدا كنم ملك فعلي خود را بايد بفروشم؟

۳- درباره بودجه خود تصميم بگيريد.

چقدر مي خواهيد خرج كنيد؟ اين مقدار ممكن است به ميزان سپرده شما وابسته باشد. ببينيد كه چقدر مي توانيد براي خريد املاك هزينه كنيد؟

انواع هزينه هاي پنهاني كه در خريد املاك وجود دارد و به حساب نمي آوريد را در نظر داشته باشيد. اين خرج ها مي تواند هزينه هاي شما را تا ۱۵ درصد افزايش دهد. اگر بخواهيد تعميرات هم در ساختمان انجام بدهيد و يا وسايل جديد بخريد، اين مبلغ بيشتر خواهد شد. هزينه هاي پنهان مربوط به بنگاه و سند زدن و مالكيت را هم در نظر بگيريد.

۴- ماليات را در نظر بگيريد.

ابتدا، در نظر بگيريد كه چه مقدار از سپرده خود را مي توانيد براي وام مسكن هزينه كنيد. درباره صرفه جويي در هزينه ها فكر كنيد و اينكه چقدر مي توانيد از فروش خانه فعلي خود به دست بياوريد و ميزان سپرده خود را محاسبه كنيد. اگر سپرده بلند مدتي نيز داريد و مي خواهيد آن را در خريد املاك خرج كنيد، آن را از حساب بيرون بكشيد و نقد كنيد.

تصميم بگيريد كه چه نوع وام مسكني را مي خواهيد بگيريد. ببينيد با شرايط خود چه نوع وامي مي خواهيد استفاده كنيد؟

چون نمي توانيد قبل از خريد املاك وام خانه دريافت كنيد، بهتر است يك وام ديگر بگيريد تا از نظر مالي قدرت كافي را داشته باشيد. ببينيد كه چگونه بايد وام مسكن دريافت كنيد؟

اگر اطلاعات كافي در مورد انواع وام مسكن هايي كه امكان گرفتن آن ها وجود دارد و مي توانيد از آن ها استفاده كنيد نداريد، اگر اطلاعات كافي درباره شرايط اخذ اين وام ها را نمي دانيد، بهتر است با متخصصين ما در زمينه خريد املاك در سايت amlakee.com مشورت كنيد و راهنمايي لازم را در اين زمينه دريافت نماييد.

چگونگي خريد املاكچگونگي خريد املاك

۵- تصميم بگيريد كه كجا مي خواهيد زندگي كنيد

اگر خانه جديدي كه انتخاب مي كنيد در محله قبلي خودتان قرار دارد، تصميم گيري ساده تري در پيش خواهيد داشت. اما اگر مي خواهيد به قسمت ديگري از شهر منتقل شويد و يا به شهر ديگري مهاجرت كنيد و در آنجا خريد املاك انجام دهيد، در اين صورت تصميم گيري برايتان سخت تر خواهد بود و بايد دقت بيشتري به خرج بدهيد و همچنين زمان بيشتري در نظر بگيريد.

اين يك تصميم بسيار مهم است. سعي كنيد دچار اشتباه نشويد. آيا از محله اي كه در آن زندگي مي كنيد ناراضي هستيد؟ آيا مي خواهيد با هزينه هاي جابجايي رو به رو شويد؟ شما بايد قبل از خريد املاك ، تحقيقاتتان را به درستي انجام دهيد.

ببينيد چگونه مي توانيد يك محله جديد براي زندگي انتخاب كنيد؟

۶- يك ويژگي خاص را انتخاب كنيد

وقتي محله و منطقه اي كه مي خواهيد در آن خريد املاك داشته باشيد را پيدا كرديد، بايد ويژگي هايي را كه در آن منطقه بارز هستند مورد بررسي قرار بدهيد تا بتوانيد بازار محل و منطقه را شناسايي كنيد و از قيمت ها مطلع شويد.

بعد از اين مرحله به بنگاه ها و آژانس هاي املاك نياز پيدا مي كنيد. ببينيد چگونه مي توانيد از خدمات مشاوران املاك استفاده كنيد؟

بايد بتوانيد ويژگي ها را به طور كامل بررسي كنيد و درباره محل و ساختمان ها و كوچه ها اطلاعات كافي كسب كنيد و دقت كنيد كه چيزي از قلم نيفتد. از پرسش هايي كه نياز هست تا در هنگام خريد املاك از مشاورين املاك بپرسيد اطلاع حاصل كنيد. همچنين مهم است كه بدانيد آيا منزل مورد نظر در اجاره است يا نه.

۷- يك پيشنهاد داشته باشيد و با آن پيش برويد.

اطمينان حاصل كنيد كه به عنوان يك خريدار جايگاه محكم و قوي اي داريد. مي توانيد در اينباره مطالعه كنيد و اطلاعات كسب كنيد.

تصميم بگيريد كه چه مقدار مي خواهيد هزينه پرداخت كنيد. وسايل و لوازم را نيز در نظر داشته باشيد. حواستان باشد كه مبلغ زياد از حد پرداخت نكنيد و به اصطلاح به شما گران نفروشند. چگونه مي توانيد مطمئن شويد كه به شما گران نمي فروشند؟

پيشنهادتان را به مشاوران املاك ارائه كنيد و قرارداد ببنديد. درباره پيشنهاد و قرارداد بستن اطلاعات كسب كنيد.

ممكن است از شما خواسته شود كه مقدار كمي پيش پرداخت ارائه كنيد تا به آن ها اطمينان بدهيد كه در تصميم خود جدي هستيد. اگر فروش لغو بشود اين مبلغ را به شما باز خواهند گرداند.

اميدواريم كه پيشنهاد شما توسط فروشنده پذيرفته شود. و بتوانيد در خريد املاك موفق عمل كنيد.

نكات خريد املاكنكات خريد املاك

۸-وام مسكن بگيريد.

شما بايد حدالامكان قبل از اينك پيشنهادي را در نظر بگيريد مبلغ مورد نياز خود را فراهم كرده باشيد. به مرحله شماره ۴ مراجعه كنيد. در صورت لزوم، وقت آن است كه به بانك ها و شركت هايي كه وام مسكن مي دهند مراجعه كرده و ملزومات وام گرفتن را فراهم كنيد.

اگر هنوز پول خود را مهيا نكرده ايد بايد قبل از اينكه صاحب ملكي كه انتخاب كرده ايد آن را به كس ديگري بفروشد، دست به كار شويد. مرحله ۴ را باز هم ببينيد.

به ياد داشته باشيد كه شما نيز بايد مبلغي را در ازاي وجه تمبر براي مالكيت و سند زدن پرداخت كنيد كه حدود ۷ درصد به هزينه هايتان اضافه مي كند. قبل از اينكه قراردادها را تكميل كنيد مطمئن شويد كه چه مقدار بر عهده شماست و چه زماني بايد پرداخت كنيد.

اگر با وام مسكن خريد املاك كرديد، استفاده مناسبي جهت سرمايه خود و محافظت از زندگي خود انتخاب كرده ايد.

۹- يك وكيل يا متولي استخدام كنيد.

وقتي در مورد خريد املاك توافق كرديد، بايد يك وكيل يا متولي براي رسيدگي به امور قانوني درباره سند زدن و انتقال مالكيت استخدام كنيد و به كار بگيريد. مي توانيد با مقايسه قيمت ها بهترين وكلا را جهت اين كار انتخاب كنيد. ممكن است بانك ها و شركت هايي كه به شما وام مسكن داده اند، يك وكيل از پنل خودشان برايتان در نظر بگيرند و شما در اين امر مجبور باشيد و آن ها برايتان تصميم گرفته باشند. سعي كنيد با وكلاي متقلب مواجه نشويد و از شركت هاي معتبر در اين مورد استفاده كنيد. ببينيد آيا مي توانيد يك وكيل يا متولي خوب پيدا كنيد؟

وكلا با سازمان هاي محلي و منطقه اي و آژانس ها در ارتباط هستند و وظايف خود را در اين مورد انجام مي دهند تا اطمينان حاصل شود كه از نظر محيط زيست و محله مشكلي در كار خريد و فروش نباشد.

اگر حس مي كنيد كه مي توانيد اين امور را خودتان انجام دهيد و اعتماد به نفس در اين زمينه داريد، مي توانيد در هزينه خود صرفه جويي كنيد. ببينيد آيا بايد خودتان كار نقل و انتقالات و سند زدن را بر عهده بگيريد؟

۱۰- تصميم بگيريد كه نياز به نقشه برداري داريد يا خير

وام دهنده شما به ارزيابي توسط يك نقشه بردار نياز دارد، تا بررسي كند كه ويژگي هاي ملك به اندازه كافي مناسب هست تا شرايط وام را داشته باشد يا خير. برانداز سطحي و ساده براي ارزيابي مساحي و نقشه برداري كفايت نمي كند.

بهتر است كه ارزيابي سطحي خود را ارتقا بدهيد و يك نقشه برداري و مساحي كامل انجام دهيد. اين ارزيابي امكان اينكه بتوانيد به طور كامل با ويژگي هاي ملك آشنا شويد و از احتمال بروز مشكل در مورد خريد خود جلوگيري كنيد. انجام يك مساحي و نقشه برداري كامل اطلاعات ارزشمندي به شما مي دهد.

نكاتي براي خريد املاكنكاتي براي خريد املاك

۱۱- يك سپرده فراهم كنيد.

قبل از اينكه قرارداد را تكميل كنيد (به مورد شماره ۱۳ مراجعه كنيد)، بايد حدود ۱۰ درصد از مبلغ كل معامله را به وكيل يا حسابرس خود بسپاريد.

شما بايد يا به اندازه ۱۰ درصد هزينه منزل را سپرده داشته باشيد و يا اين كه از فروش خانه فعلي خود آن را به دست آوريد تا بتوانيد براي قرارداد بستن خرج كنيد.

۱۲- بستن قرارداد

وقتي با فروشنده قرارداد مي بنديد از لحاظ قانوني مسئول هستيد كه تعهدات خود را انجام دهيد و فروشنده يا فروشندگان نيز مسئول هستند تا از نظر قانوني ملك فروخته شده را به شما تحويل دهند. اگر بعد از مبادله قرارداد بدون هيچ دليل منطقي بخواهيد قراردادتان را لغو كنيد، ممكن است سپرده ۱۰ درصد شما از دست برود. ببينيد چگونه مي توانيد يك قرارداد ببنديد؟

شما تنها بعد از اينكه گزارش مساحي و نقشه برداري برسد مي توانيد قرارداد ببنديد، و بايد اقدامات لازم را قبل از بستن قرارداد انجام دهيد. براي تعيين تاريخ تكميل قرارداد بايد يك مهلت چهار هفته اي با فروشنده توافق كنيد. قراردادها را مي توانيد فقط بعد از بررسي وكيل و يا حسابرس ها زا نظر وام مسكني كه دريافت كرده ايد و با توجه به سپرده ۱۰ درصدي كه پرداخت كرده ايد، ببنديد.

بايد اطمينان حاصل كنيد كه بيمه ساختمان تا تاريخ مبادله قرارداد ادامه داشته باشد و پس از آن مسئول بيمه ساختمان خودتان هستيد. در واقع بيمه ساختمان با وام مسكن پرداخت مي شود. مي توانيد در مورد بيمه تحقيقات لازم را انجام دهيد.

۱۳- تمهيدات نهايي و مذاكرات

شما بايد در مورد مسايل جزيي و نهايي قبل از خريد املاك مذاكره كنيد. مثلا در مورد خريد يخچال و لوازم ديگر كه هنوز مورد توافق قرار نگرفته اند.

در مورد آب، برق، گاز و تلفن بايد با فروشنده به توافق برسيد. اغلب ساده ترين كار اين است كه نام خود را به جاي نام مالك قبلي در سازمان و شركت هاي مربوطه، ثبت كنيد. عوض كردن. چك كنيد تا بهترين زمان براي مراجعه به شركت و سازمان ها را به دست آوريد.

وكلا به سازمان هاي مربوطه اطلاع خواهند داد كه در حال انتقال مالكيت اموال شما هستند. وكيل شما بايد با شركت وام دهنده تماس بگيرد تا مطمئن شود كه پول لازم براي خريد مهيا شده است. شما بايد اطمينان داشته باشيد كه سپرده شما نيز مهيا شده است. معمولا شما اين سپرده ۱۰ درصدي را از قبل به وكيل يا حسابرس خود پرداخت كرده ايد.

۱۴- فروش را تكميل كنيد.

تكميل خريد زماني است كه شما هزينه املاك را براي خريد املاك پرداخت كنيد و مالكيت آن به شما برسد. در روز تكميل قرارداد پول منتقل مي شود و اموال بين طرفين معامله جابجا مي شود.

۱۵- از خانه جديد خود استفاده كنيد.

فروشنده بايد بعد از تكميل معامله خانه را ترك كند و بعد از آن مي توانيد كليد را به طور معمول از مشاور املاك دريافت كنيد.

شما اكنون مي توانيد به خانه جديد خود منتقل شويد و يا اگر قبل از نقل مكان به منزل جديد مي خواهيد در آن كار كنيد، كارگران مي توانند كار خود را شروع كنند.

مراحل خريد املاكمراحل خريد املاك

۱۶- مبلغ تمبر خود را براي سند پرداخت كنيد و با وكيل خود تسويه كنيد

پس از اتمام معامله، وكيل يا حسابرس شما يك شماره حساب به شما مي دهد. او تمام هزينه هاي شما را اعم از قيمت خريد املاك و تمبر سند زدن و معاملات از طرف شما پرداخت مي كند. از مبلغ تمبر و زمان پرداخت آن اطلاع حاصل كنيد.

وكيل يا حسابرس شما به طور معمول هزينه سند زدن را پرداخت مي كند. اطمينان حاصل كنيد كه تغيير مالكيت شما در شهرداري ثبت شده باشد.

ممكن است اگر نقشه بردار هزينه را بيشتر از حدي كه شما در نظر گرفته ايد برآورد كرده باشد، نياز باشد تا هزينه اندكي نيز پرداخت كنيد.

در نهايت تمام تلاش ما اين است كه شما خريد املاك را به خوبي انجام دهيد و از خريد ملك جديد خود راضي باشيد. همچنين ميتوانيد با مشاورين متخصص ما در  amlakee.com ، قدم به قدم به يك خريد مطمئن نزديك بشويد.